Η Ευρωζώνη δεν είναι ακόμα έτοιμη να συζητήσει για το χρέος
Η Ελλάδα θα θέσει για πρώτη φορά την υπόθεση της συζήτησης για την νέα αναδιάρθρωση του χρέους στην ατζέντα της επόμενης συνάντησης του Eurogroup.
Και αυτό γιατί είναι η πρώτη φορά που η Αθήνα μπορεί να υποστηρίξει ότι εκπληρώνονται οι δύο προϋποθέσεις με τις οποίες οι Ευρωπαϊκές χώρες είχαν δεσμευθεί έναντι του ΔΝΤ ότι θα δρομολογήσουν μία επιπλέον του PSI+ διαδικασία αναδιάρθρωσης του Ελληνικού δημόσιου χρέους, που κατά 80% ελέγχεται από τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. και το EFSF.
Οι δύο προϋποθέσεις είναι η ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος (ανακοινώνεται σήμερα από την Eurostat) και η κατά 90% και πάνω εκπλήρωση του προγράμματος (μνημονίου).
Κάπου εκεί όμως θα σταματήσει και η διαδικασία όσον αφορά το θέμα του χρέους.
· Τεχνικά η αιτία αυτής της «παύσης» έχει να κάνει με την… διασταύρωση της εφαρμογής του δεύτερου όρου, δηλαδή του ποσοστού εφαρμογής του προγράμματος.
· Ουσιαστικά όμως έχει να κάνει με την πολιτική συγκυρία αλλά και τον τρόπο που η Ευρωζώνη θα διαχειρισθεί στην Ελλάδα την μετά το πρόγραμμα εποχή.
Η πολιτική συγκυρία, είναι σαφές ότι δεν επιτρέπει κυρίως στην Γερμανία να ανοίξει εδώ και τώρα μία συζήτηση για νέα ελάφρυνση του Ελληνικού χρέους, από τις άλλες Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να φέρουν τον λογαριασμό στα κοινοβούλιά τους πριν οι ψηφοφόροι τους φτάσουν στις κάλπες στις 25 Μαΐου, με τους λεγόμενους Ευρωσκεπτικιστές κάθε είδους να διαμαρτύρονται και να κερδίζουν πόντους.
Πολύ περισσότερο μάλιστα που η βασική πρόβλεψη που θα καθορίσει την πραγματική «ελάφρυνση» του χρέους στο πλαίσιο της νέας αναδιάρθρωσης είναι το αν θα αντικατασταθεί το μεταβλητό επιτόκιο του διακρατικού χρέους (όπως και του χρέους προς το EFSF) από ένα χαμηλό αλλά κυρίως σταθερό επιτόκιο.
Ταυτόχρονα όμως η συζήτηση για το χρέος, συνδέεται με το ξεκαθάρισμα του αν θα χρειασθεί επιπλέον γραμμή πίστωσης της Ελλάδας από το EFSF για την διετία 2015 – 2016.
Το είδος μάλιστα της πίστωσης αυτής θα καθορίζει και το κατά πόσο η «τεχνική» εποπτείας της Ελληνικής οικονομίας μέσω «μνημονίου» θα συνεχισθεί ή όχι.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στο ίδιο Eurogroup που ο κ. Στουρνάρας θα επιχειρήσει να ανοίξει την συζήτηση για το χρέος, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης θα κληθούν να αποφασίσουν και για την έξοδο της Πορτογαλίας από το πρόγραμμα και το αν θα χρειασθεί να ενεργοποιήσουν για αυτή μία ανάλογη γραμμή πίστωσης χωρίς «μνημόνιο» ή όχι. Οι μέχρι σήμερα ενδείξεις λένε ότι δύσκολα θα δοθεί μια τέτοια γραμμή πίστωσης χωρίς μνημόνιο στην Πορτογαλία, προεκλογικά.
Πολύ περισσότερο δύσκολο θα είναι να συζητηθεί κάτι τέτοιο για την Ελλάδα σχολιάζουν ορισμένα στελέχη του EWG που συνεδριάζει επίσης για να κρίνει την ταχύτητα εκταμίευσης των 6,3 δισ. ευρω προς την Ελλάδα.
Συμπέρασμα; Η συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους με την πρωτοβουλία της Αθήνας θα ανοίξει μεν στο επόμενο Eurogroup προκειμένου να αναγνωρισθεί το «μεγάλο βήμα» από την Ελλάδα (προς στήριξη της κυβέρνησης προεκλογικά), αλλά δεν πρόκειται να συνεχισθεί πριν αρχίσουμε και πάλι να συζητάμε για τις προϋποθέσεις και τα ποσοστά εφαρμογής του προγράμματος, με άλλα λόγια τον Ιούνιο μετά τις εκλογές και τα επιπλέον μέτρα για την διετία 2015 - 2016.
capital.gr
Και αυτό γιατί είναι η πρώτη φορά που η Αθήνα μπορεί να υποστηρίξει ότι εκπληρώνονται οι δύο προϋποθέσεις με τις οποίες οι Ευρωπαϊκές χώρες είχαν δεσμευθεί έναντι του ΔΝΤ ότι θα δρομολογήσουν μία επιπλέον του PSI+ διαδικασία αναδιάρθρωσης του Ελληνικού δημόσιου χρέους, που κατά 80% ελέγχεται από τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. και το EFSF.
Οι δύο προϋποθέσεις είναι η ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος (ανακοινώνεται σήμερα από την Eurostat) και η κατά 90% και πάνω εκπλήρωση του προγράμματος (μνημονίου).
Κάπου εκεί όμως θα σταματήσει και η διαδικασία όσον αφορά το θέμα του χρέους.
· Τεχνικά η αιτία αυτής της «παύσης» έχει να κάνει με την… διασταύρωση της εφαρμογής του δεύτερου όρου, δηλαδή του ποσοστού εφαρμογής του προγράμματος.
· Ουσιαστικά όμως έχει να κάνει με την πολιτική συγκυρία αλλά και τον τρόπο που η Ευρωζώνη θα διαχειρισθεί στην Ελλάδα την μετά το πρόγραμμα εποχή.
Η πολιτική συγκυρία, είναι σαφές ότι δεν επιτρέπει κυρίως στην Γερμανία να ανοίξει εδώ και τώρα μία συζήτηση για νέα ελάφρυνση του Ελληνικού χρέους, από τις άλλες Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να φέρουν τον λογαριασμό στα κοινοβούλιά τους πριν οι ψηφοφόροι τους φτάσουν στις κάλπες στις 25 Μαΐου, με τους λεγόμενους Ευρωσκεπτικιστές κάθε είδους να διαμαρτύρονται και να κερδίζουν πόντους.
Πολύ περισσότερο μάλιστα που η βασική πρόβλεψη που θα καθορίσει την πραγματική «ελάφρυνση» του χρέους στο πλαίσιο της νέας αναδιάρθρωσης είναι το αν θα αντικατασταθεί το μεταβλητό επιτόκιο του διακρατικού χρέους (όπως και του χρέους προς το EFSF) από ένα χαμηλό αλλά κυρίως σταθερό επιτόκιο.
Ταυτόχρονα όμως η συζήτηση για το χρέος, συνδέεται με το ξεκαθάρισμα του αν θα χρειασθεί επιπλέον γραμμή πίστωσης της Ελλάδας από το EFSF για την διετία 2015 – 2016.
Το είδος μάλιστα της πίστωσης αυτής θα καθορίζει και το κατά πόσο η «τεχνική» εποπτείας της Ελληνικής οικονομίας μέσω «μνημονίου» θα συνεχισθεί ή όχι.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στο ίδιο Eurogroup που ο κ. Στουρνάρας θα επιχειρήσει να ανοίξει την συζήτηση για το χρέος, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης θα κληθούν να αποφασίσουν και για την έξοδο της Πορτογαλίας από το πρόγραμμα και το αν θα χρειασθεί να ενεργοποιήσουν για αυτή μία ανάλογη γραμμή πίστωσης χωρίς «μνημόνιο» ή όχι. Οι μέχρι σήμερα ενδείξεις λένε ότι δύσκολα θα δοθεί μια τέτοια γραμμή πίστωσης χωρίς μνημόνιο στην Πορτογαλία, προεκλογικά.
Πολύ περισσότερο δύσκολο θα είναι να συζητηθεί κάτι τέτοιο για την Ελλάδα σχολιάζουν ορισμένα στελέχη του EWG που συνεδριάζει επίσης για να κρίνει την ταχύτητα εκταμίευσης των 6,3 δισ. ευρω προς την Ελλάδα.
Συμπέρασμα; Η συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους με την πρωτοβουλία της Αθήνας θα ανοίξει μεν στο επόμενο Eurogroup προκειμένου να αναγνωρισθεί το «μεγάλο βήμα» από την Ελλάδα (προς στήριξη της κυβέρνησης προεκλογικά), αλλά δεν πρόκειται να συνεχισθεί πριν αρχίσουμε και πάλι να συζητάμε για τις προϋποθέσεις και τα ποσοστά εφαρμογής του προγράμματος, με άλλα λόγια τον Ιούνιο μετά τις εκλογές και τα επιπλέον μέτρα για την διετία 2015 - 2016.
capital.gr
Σχόλια