#savekaikia – η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ξεκινά διαδικτυακή καμπάνια για τα καΐκια
Η καμπάνια της «Κ» και της τηλεόρασης του ΣΚΑΪ, του «Συνδέσμου Προστασίας Παραδοσιακών Σκαφών» και μιας σειράς άλλων φορέων που μάχονται για τη σωτηρία των καϊκιών φαίνεται να βρήκε έναν σημαντικό σύμμαχο. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε να ξεκινήσει μια διαδικτυακή – αρχικά– εκστρατεία με tag #savekaikia ώστε να ευαισθητοποιηθεί η κοινή γνώμη. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι ο απώτερος σκοπός είναι να πεισθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση πως η καταστροφή των ξύλινων πλεούμενων δεν βοηθά στον περιορισμό της υπεραλίευσης, όπως ήταν ο αρχικός στόχος. Αντιθέτως, συμβάλλει στην απάλειψη της ναυτικής παράδοσης. Η ιστορία του σπασίματος ξεκίνησε το 1996 όταν η Ε.Ε. αποφάσισε να πριμοδοτήσει με υψηλές αποζημιώσεις τους αλιείς που θα απέσυραν την επαγγελματική άδεια του σκάφους τους. Μέχρι σήμερα χιλιάδες περάματα, τρεχαντήρια, βαρκαλάδες έχουν πεθάνει στη στεριά και η χώρα έχει χάσει τον τεράστιο ξύλινο στόλο της που κάποτε ήταν ο μεγαλύτερος στη Γηραιά Ηπειρο.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, είναι γέννημα-θρέμμα της Ρόδου και γνωρίζει από πρώτο χέρι τι σημαίνει να είσαι νησιώτης, να βγάζεις το ψωμί σου από τη θάλασσα, να βλέπεις ένα σκαρί να «χτίζεται» σ’ έναν ταρσανά. Ετσι θα προσπαθήσει όχι μόνο να γλιτώσει τα σκάφη από τους εκσκαφείς αλλά να δημιουργήσει και κίνητρα για τη διάσωση παραδοσιακών επαγγελμάτων που σχετίζονται με την υπόθεση αυτή. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μέχρι τώρα προσπάθειες που έχουν γίνει ακόμα και από το ΥΠΠΟ αφορούν έναν πολύ περιορισμένο αριθμό παλαιών σε ηλικία σκαφών που δεν είναι απαραίτητα, ούτε τα πιο σημαντικά, ούτε τα πιο σπάνια σκαριά. Οι δε οδηγίες από την Ε.Ε. για τα σκάφη που γλιτώνουν την μπουλντόζα είναι ότι θα πρέπει να βρίσκονται σε έναν περιφραγμένο θαλάσσιο χώρο, ως εκθέματα, και να μην ξαναβγούν ποτέ στο πέλαγος.
«Εμείς, ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ενώνουμε από σήμερα τη φωνή μας με όσους αγωνίζονται για τη διάσωση των παραδοσιακών σκαφών», υπογραμμίζει ο Χατζημάρκος. «Με πρόταση και σχέδιο δράσης για την εναλλακτική αξιοποίησή τους, που θα προωθήσουμε και στις Βρυξέλλες και με τη νέα καμπάνια της Περιφέρειάς μας, ζητούμε να σταματήσει η καταστροφή τους και να δοθούν κίνητρα αλλαγής χρήσης σε σκάφη αναψυχής ή τουριστικό».
Την ώρα που γράφουμε αυτές τις γραμμές εκατοντάδες σκαριά περιμένουν τη σειρά τους «για εκτέλεση», καθώς στις αρχές του χρόνου το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ενέκρινε 763 αιτήσεις αλιέων. «Το ζήτημα», λέει ο Χατζημάρκος, «δεν είναι να στερηθούν οι ψαράδες τα χρήματα, αλλά να βρεθεί ένας τρόπος που θα αλλάζει η χρήση, χωρίς οι κάτοχοι να εισπράττουν μόνον το 20% της αποζημίωσης όπως γίνεται σήμερα».
Την ώρα που γράφουμε αυτές τις γραμμές εκατοντάδες σκαριά περιμένουν τη σειρά τους «για εκτέλεση», καθώς στις αρχές του χρόνου το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ενέκρινε 763 αιτήσεις αλιέων. «Το ζήτημα», λέει ο Χατζημάρκος, «δεν είναι να στερηθούν οι ψαράδες τα χρήματα, αλλά να βρεθεί ένας τρόπος που θα αλλάζει η χρήση, χωρίς οι κάτοχοι να εισπράττουν μόνον το 20% της αποζημίωσης όπως γίνεται σήμερα».
Η Καθημερινή
Σχόλια